پايان نامه اكسپرسيونيسم انتزاعي يا Action Painting

جزئيات كامل :

عنوان كامل : پايان نامه اكسپرسيونيسم انتزاعي يا Action Painting

تعداد صفحات : 75

دسته : هنر

 

مقدمه

اكسپرسيونيسم انتزاعي يا Action Painting كه با نام جكسون پولاك  ( Pollock )گره خورده است در ايالات متحده در برابر مكاتب بزرگ نقاشان مدرن اروپايي، توانست چشمهاي بسياري را به خود معطوف كند. اين جنبش فراگير كه بزودي دامنه خود را تا ديگر كشورهاي جهان نيز گسترش داد، به دنبال خودو چون بسياري از پديده هاي هنري قرن بيستم مباني تئوريك و نظري خود را نيز متولد كرد. هارولد روزنبرگ كه از نظريه پردازان برجسته در هنرهاي تجسمي محسوب مي شود، بخشي از مباحث و مقولات مرتبط با اين مكتب آمريكايي را در مجموعه مقالات خود به بحث كشاند كه در زير بخش اول آن را مي خوانيد.

نقاشي تجربي آمريكا در سالهاي ۱۹۳۹ ـ ۱۹۳۰ اساساً با انتزاع هندسي سروكار داشت. بيشتر نقاشان و پيكرتراشان اروپايي كه در دهه هاي چهارم و پنجم به امريكا رفتند از پيشتازان كوبيسم يا انتزاع هندسي بودند. موندريان كه بدون ترديد مهمترين شخصيت در جمع هنرمندان پناهنده به امريكا بود اسوه يي بود براي تمام كساني كه از گروه هنرمندان انتزاعي امريكا پيروي مي كردند. با وجود ظهور اين پيشواي انتزاع هندسي، نقطه اوج نخستين موج هنر انتزاعي امريكا، با شگفتي، انقلاب در اكسپرسيونيسم انتزاعي با سوررئاليسم، مخصوصاً سوررئاليسم پوياي «ميرو، ماسون، ماتا» است؛ ليكن در رديابي آن بايد آثار كاندينسكي،سوتين و حتي سبك متأخر پيكاسو را مورد توجه قرار دهيم. پيشگامان امريكايي نظير گوركي،وبر و داو پي بردند كه اينان در كدام عرصه مستقيماً نفوذ نكرده اند. اكسپرسيونيسم انتزاعي از نخستين روزهاي پيدايش در ۱۹۴۲ تا شناسايي رسمي اش در ۱۹۵۱ در «موزه هنرهاي نوين» با نام «نقاشي و پيكرتراشي انتزاعي آمريكا» به نيرومندترين جنبش اصيل در تاريخ هنر آمريكا تبديل شد. در اين دوره نقاشان و پيكرتراشان از شركت و دخالت خويش در پديده هاي جنجال برانگيز آگاه بودند چند منتقد مخصوصاً كلمنت گرينبرگ به دفاع از جنبش نوين برخاست.

اكسپرسيونيسم انتزاعي بيش از آنكه يك سبك باشد يك انديشه بود (اكسپرسيونيستهاي انتزاعي، افراد گوناگوني بودند كه جز مخالفت هيچ وجه مشتركي نداشتند. آنچه در بين پيشروان امريكايي مشترك بود فقط در آنچه بطور منفرد انجام مي دادند محقق شد.) جوهر اكسپرسيونيسم انتزاعي، اثبات خودانگيخته وجود فرد است. بنابراين تلاش براي نتيجه گيري جامع درباره اين جنبش به عنوان يك سبك، پيگيري هدفي دست نايافتني است. تاريخ اكسپرسيونيسم انتزاعي در ايالات متحده و ديگركشورهاي جهان نوشته نشده است و مسائل گنگ و اختلاف نظر درباره منشأ اين جنبش هنوز حل نشده است.

فهرست مطالب

عنوان                                                                                                  صفحه

مقدمه ……………………………………………………………………………………………………………………………………. 1

فصل اول : ( سبک هنری اکسپرسیونیسم (Expressionism ) )

پیشینه……………………………………………………………………………………………………………………………………. 4

اکسپرسیونیسم Expressionism) )……………………………………………………………………………. 5

موضوع و مضمون آثار اكسپرسيونيستي Expressionisti) ) :…………………………………… 6

عقايد اكسپرسيونيست ها Expressionistha) ):………………………………………………………. 6

قالبهاي ادبي و هنري:…………………………………………………………………………………………………………. 7

اكپرسيونيسم در آلمان ……………………………………………………………………………………………………….. 8

گراوورهای اکسپرسیونیستی ………………………………………………………………………………………….. 11

 

فصل دوم : هنرمندان سبک اکسپرسیونیسم Expressionism) )

ونسان ویلِم ون گوگ ………………………………………………………………………………………………………….. 14

ادوارد مونک………………………………………………………………………………………………………………………….. 17

جيمز انسور………………………………………………………………………………………………………………………….. 22

ژرژ رئو…………………………………………………………………………………………………………………………………… 27

امیل نولده…………………………………………………………………………………………………………………………….. 31

گروه «پل»……………………………………………………………………………………………………………………………. 34

ارنست لودویک کیرشنر……………………………………………………………………………………………………….. 36

اریش هگل……………………………………………………………………………………………………………………………. 38

اوتومولر…………………………………………………………………………………………………………………………………. 38

ماکس پکشتاین……………………………………………………………………………………………………………………. 39

کارل اشمیت- روت لوف…………………………………………………………………………………………………….. 39

گروه سوار آبی……………………………………………………………………………………………………………………… 40

واسیلی کاندینسکی……………………………………………………………………………………………………………… 40

فرانتس مارک……………………………………………………………………………………………………………………….. 47

اگوست ماکه…………………………………………………………………………………………………………………………. 50

الکسی فن یاولنسکی…………………………………………………………………………………………………………… 51

 

فصل سوم : سبک اکپرسیونیسم انتزاعی(      ( Abstract Expressionism

پیشینه………………………………………………………………………………………………………………………………….. 54

اکپرسیونیسم انتزاعی      Abstract Expressionism………………………………………. 55

هنرمندان …………………………………………………………………………………………………………………………….. 56

ویژگی ها………………………………………………………………………………………………………………………………. 57

نقاشان معاصر امريكايي و گريز از فلسفه ………………………………………………………………………….. 58

تداخل در بوم……………………………………………………………………………………………………………………….. 62

مكاشفه………………………………………………………………………………………………………………………………….. 65

نتیجه گیری ………………………………………………………………………………………………………………………… 67

فهرست منابع و مآخذ………………………………………………………………………………………………………….. 69

فهرست اینترنتی………………………………………………………………………………………………………………….. 70


جهت دانلود محصول اینجا کلیک نمایید