برای تدوین «درس آزاد » می توان به دو روش زیر عمل نمود :
الف : روش بارش مغزی (یورش فکری) ب : روش قضاوت عملکرد
برای تدوین «درس آزاد » می توان به دو روش زیر عمل نمود :
الف : روش بارش مغزی (یورش فکری) ب : روش قضاوت عملکرد
الف : روش بارش مغزی (یورش فکری)
قواعد و قوانین :
* تمامی ایده ها به جز شوخی های آشکار، باید پذیرفته شود.
* هیچگونه انتقادی بر هیچ یک از پیشنهاد ها جایز نیست. (انتقاد ممنوع)
* اعضا باید بر اساس ایده های یکدیگر ، ایده های جدید بسازند.(تکوین ایده ها)
* هیچ ایده ای به شخص خاصی تعلق ندارد.
* رهبر باید ایده ها و عقاید افراد ساکت را پرسیده و به آن ها تقویتی مثبت ارائه نماید.
* کیفیت ، کم اهمیت تر از کمیّت است اما این امر نباید دلیلی بر رها سازی اعضا از انجام تفکری خلاقانه و هوشمندانه باشد . (کمیّت گرایی)
مراحل ارائه :
* بیان و ارائه قوانین روش بارش مغزی (قوانین فوق).
* ارائه موضوع یا مسئله .(موضوع درس آزاد با توافق دانش آموزان در ارتباط با فصل )
* آغاز ابراز ایده و فکر (بیان جمله های در باره موضوع درس آزاد از طرف دانش آموزان)
* نمایش ایده ها برای تکوین. ( جمله ها را روی تابلو نوشته و تکراری ها را حذف و برخی را در هم ادغام می کنیم.)
* بررسی و ارزشیابی ایده ها .( کدام جمله ها با موضوع در ارتباطند؛آن ها را انتخاب کرده و بی ارتباط ها را کنار می گذاریم.)
* سازماندهی ایده ها (تقدم و تأخر دادن به جمله ها و تهیه و تدوین متن مورد نظر به عنوان درس آزاد.)
ب : روش قضاوت عملکرد
برای اجرای این روش در تهیه ی درس آزاد ، ابتدا معلم باید روز قبل دانش آموزان را تشویق به مطالعه در مورد موضوع مورد نظر ( با توجه به عنوان فصل ) نماید.
مراحل تهیه و تدوین درس آزاد با روش قضاوت عملکرد:
* انتخاب موضوع در ارتباط با فصل توسط دانش آموزان و مطالعه و تحقیق در مورد آن موضوع، در روز قبل.
* تهیه یک متن کوتاه به صورت انفرادی توسط دانش آموزان.
* بیان دلایل انتخاب این متن توسط دانش آموزان.
* از دانش آموزان درخواست می کنیم تا متن را در گروه برده و بررسی کنند.پس از بررسی در گروه سه حالت پیش خواهد آمد.
حالت اول : ممکن است یکی از متن ها استفاده شود.
حالت دوم : ممکن است بخش هایی از چند متن استفاده شود.
حالت سوم : از تمامی متن ها استفاده شود.
* دادن معیار استاندارد و تهیه ی متن جدید با توجه به معیار های استاندارد.
معیار هایی مانند :
الف ) متن ساده و روان باشد.
ب) دانش آموزان معنی کلمات به کار برده شده را بداند و ج ) … .
* متن جدید گروه ها ( با توجه به معیار های استاندارد ) خوانده شده ومتن برگزیده را به عنوان متن درس آزاد استفاده می کنیم. نظرات سازنده ی شما مُعین بنده در ارائه ی مطالب بعدی خواهد بود . انشاءاللّه
منبع :http://payesheshom.persianblog.ir/post/74/
نمونه درس آزاد کلاس ششم، مربوط درس هشتم فصل آداب زندگی
در کتاب فارسی پایه ششم برای شناخت بیشتر دانش آموزان از آداب زندگی و موقعیت بومی و محلی خویش ، دو درس آزاد هشتم و سیزدهم پیش بینی شده است که دانش آموزان با سرفصل قرار دادن نمونه درس های ارائه شده قبلی در کتاب و الگوبرداری از آنها لازم است که درس جدیدی را ارائه نمایند . فایل نمونه درس هشتم کلاس ششم که مربوط به فصل آداب زندگی می باشد با این هدف تامین شده است که به عنوان راهنما و الگو یی شما دانش آموزان را در مسیر تهیه یک درس آزاد عالی یاری نماید.
با استفاده از این فایل word به راحتی می توانید متن نوشتاری مربوط به قسمت خوانداری درس آزاد هشتم فارسی کلاس ششم را بنویسید سپس مطابق با قواعد کتاب بنویسیم ، موارد خواسته در آن قسمت ( فعالیتها ،املا ، نگارش و کارگاه نویسندگی ) را نیز با توجه به متن درس تکمیل نمایید.
شما در صورت تمایل می توانید به راحتی با دانلود فایل به این نمونه ارزشمند از درس آزاد پایه ششم دسترسی پیدا نمایید.
این فایل به صورت اختصاصی و برای اولین بار در تاریخ ۹۴/۹/۳ برای فروشگاه کلاس ششم فایل سل تهیه شده است و تمام قوانین مربوط به حق مولف و کپی رایت در آن رعایت گردیده است .لذا انتشارآن در هر سایت و وبلاگ دیگربدون اجازه از صاحب اثر شرعا حرام بوده ، قابل پیگرد قانونی می باشد.
۱۰۰۰تومان
نمونه درس آزاد سیزدهم فارسی کلاس ششم
با استفاده از این فایل word به راحتی می توانید متن نوشتاری مربوط به درس آزاد سیزدهم فصل ششم کتاب فارسی کلاس ششم را بنویسید و مطابق با قواعد کتاب بنویسیم موارد خواسته در آن قسمت را نیز را با توجه به متن درس تکمیل نمایید. در این فایل یک نمونه متن مربوط به قسمت بخوانیم قرار دارد و در قسمت بنویسم مطابق به متن ،تمام نکات مربوطبه نگارش ،املا و …….. تمام مطالب لازم برای تکمیل کار تهیه شده است که شما به راحتی می توانید با دانلود فایل بدان دسترسی بفرمایید.
این فایل به صورت اختصاصی و برای اولین بار در تاریخ ۹۳/۱۰/۱۳ برای فروشگاه کلاس ششم فایل سل تهیه شده است و تمام قوانین مربوط به حق مولف و کپی رایت در آن رعایت گردیده است .لذا انتشارآن در هر سایت و وبلاگ دیگربدون اجازه از صاحب اثر شرعا حرام بوده ، قابل پیگرد قانونی می باشد.
محصولات مرتبط | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||