1

Archive for: آذر ۱۳۹۵

پاورپوینت درس ۱۲ مطالعات اجتماعی ششم ابتدایی (چرا فرهنگ وهنر در دوره ی صفویه شکوفا شد؟)

jtema6

فرمت فایل: پاورپوینت

تعداد صفحات: ۱۶

حجم فایل: ۲٫۲۱ مگابایت

این پاورپوینت درسی برای استفاده معلمین پایه ششم ابتدایی تهیه شده است

از ویژگی های این پاورپوینت رنگ بندی زیبای متون و استفاده از افکت

های متعدد به همراه تصاویر مرتبط با این درس می باشد

که به معلم کمک میکند تا با دانش آموزان فضایی فعالانه در کلاس برقرار کرده

و همچنین محیط کلاس را شاد و بدور از خستگی و بی حوصلگی حفظ کند

برای آشنایی بیشتر با پاوپورینت های ارائه شده در

این فروشگاه می توانید وارد لینک زیر شده و

پاورپوینت درس اول از مطالعات اجتماعی ششم ابتدایی

را بصورت رایگان دانلود نمائید

لطفا بر روی این لینک کلیک کنید

پاورپوینت درس ۱۲ از مطالعات اجتماعی ششم ابتدایی

Image result for ‫دانلود‬‎

 

Image result for ‫دانلود‬‎

محصولات مشابه :

پاورپوینت درس ۱۲ مطالعات اجتماعی ششم ابتدایی (چرا فرهنگ وهنر در دوره ی صفویه شکوفا شد؟)
پاورپوینت درس ۱۱ مطالعات اجتماعی ششم ابتدایی (اصفهان، نصف جهان)
پاورپوینت درس ۱۴ مطالعات اجتماعی ششم ابتدایی (برنامه ریزی برای اوقات فراغت)
پاورپوینت درس ۱۳ از مطالعات اجتماعی ششم ابتدایی
پاورپوینت درسی مطالعات اجتماعی ششم ابتدایی (درس ۱)
پاورپوینت درس ۲ از مطالعات اجتماعی ششم ابتدایی
پاورپوینت دروس ۱و ۲ (فصل اول) مطالعات اجتماعی ششم ابتدایی
پاورپوینت درس ۳ مطالعات اجتماعی ششم ابتدایی (فصل ۲)
پاورپوینت دروس ۳ و ۴ (فصل دوم) مطالعات اجتماعی ششم ابتدایی
پاورپوینت درس ۵ از مطالعات اجتماعی ششم ابتدایی
پاورپوینت درس ۶ از مطالعات اجتماعی ششم ابتدایی
پاورپوینت دروس ۵ و ۶ از مطالعات اجتماعی ششم ابتدایی

دوست عزیز ، هرگونه کپی برداری از این اثر قاعدتاً مسئولیت شرعی خواهد داشت

پاورپوینت درس ۱۴ مطالعات اجتماعی ششم ابتدایی (برنامه ریزی برای اوقات فراغت)

jtema6

فرمت فایل: پاورپوینت

تعداد صفحات: ۲۵

حجم فایل: ۴٫۹۵ مگابایت

 

 

 

این پاورپوینت درسی برای استفاده معلمین پایه ششم ابتدایی تهیه شده است

از ویژگی های این پاورپوینت رنگ بندی زیبای متون و استفاده از افکت

های متعدد به همراه تصاویر مرتبط با این درس می باشد

که به معلم کمک میکند تا با دانش آموزان فضایی فعالانه در کلاس برقرار کرده

و همچنین محیط کلاس را شاد و بدور از خستگی و بی حوصلگی حفظ کند

 

برای آشنایی بیشتر با پاوپورینت های ارائه شده در

این فروشگاه می توانید وارد لینک زیر شده و

پاورپوینت درس اول از مطالعات اجتماعی ششم ابتدایی

را بصورت رایگان دانلود نمائید

لطفا بر روی این لینک کلیک کنید

پاورپوینت درس ۱۴ از مطالعات اجتماعی ششم ابتدایی

Image result for ‫دانلود‬‎

Image result for ‫دانلود‬‎

دوست عزیز ، هرگونه کپی برداری از این اثر قاعدتاً مسئولیت شرعی خواهد داشت

پاورپوینت درس ۱۳ از مطالعات اجتماعی ششم ابتدایی

jtema6

فرمت فایل: پاورپوینت

تعداد صفحات: ۱۸

حجم فایل: ۴٫۷۷ مگابایت

این پاورپوینت درسی برای استفاده معلمین پایه ششم ابتدایی تهیه شده است

از ویژگی های این پاورپوینت رنگ بندی زیبای متون و استفاده از افکت

های متعدد به همراه تصاویر مرتبط با این درس می باشد

که به معلم کمک میکند تا با دانش آموزان فضایی فعالانه در کلاس برقرار کرده

و همچنین محیط کلاس را شاد و بدور از خستگی و بی حوصلگی حفظ کند

برای آشنایی بیشتر با پاوپورینت های ارائه شده در

این فروشگاه می توانید وارد لینک زیر شده و

پاورپوینت درس اول از مطالعات اجتماعی ششم ابتدایی

را بصورت رایگان دانلود نمائید

لطفا بر روی این لینک کلیک کنید

پاورپوینت درس ۱۳ از مطالعات اجتماعی ششم ابتدایی

 

Image result for ‫دانلود‬‎

دوست عزیز ، هرگونه کپی برداری از این اثر قاعدتاً مسئولیت شرعی خواهد داشت

پاورپوینت درس ۹ مطالعات اجتماعی پایه پنج ابتدایی (حمل و نقل ۲ )

77

این پاورپوینت زیبا و مستند با توجه به متن و فعالیتهای درس ۹ مطالعات اجتماعی کلاس پنجم ابتدایی در ۱۴ اسلاید زیبا  برای استفاده در کلاسهای هوشمند طراحی شده است تا همکاران به راحتی بتوانند برای آموزش و تفهیم بهتر مطالب به دانش اموزان از آن بهره مند شوند.

این فایل زیبا و کاربردی با دقت و نکته سنجی زیاد جهت ایجاد یک فضای آموزشی دلنشین برای کلاس درس توسط معلمی تدوین شده که دغدغه حضور در کلاسی پرثمر و مفید همانند سایر فرهنگیان عزیز آرزوی اوست. 

تهیه و خرید این پاورپوینت جالب و فوق العاده  با کمترین هزینه قابل مشاهده در سطح اینترنت مسلما خاطره ای خوشی از یک همراهی آموزشی را برای معلمان و اولیای دانش آموزان رقم خواهد زد.

Image result for ‫دانلود‬‎

فیلم تولید کاغذ علوم تجربی ششم

فیلم تولید کاغذ

فیلم دستگاه خمیر سازی علوم ششم

فیلم دستگاه خمیر سازی

معنی و توضیحات شعر (باران) کلاس ششم

«خوشا آنان که الله یارشان بی                                به حمد و قل هو الله کارشان بی»

معنی: خوش به حال کسانی که خداوند یارشان بود و کار آن ها ذکر خداوند و مناجات با او بود.
واژه: خوشا: خوش به حالشان باشد.            بی: باشد
تعداد جمله: ۳ جمله (۲ فعل مخفف شده و ۱ صوت) خوشا (خوش به حال آنها باشد) آنان که الله یارشان بود،به حمد و قل هو الله کارشان بود.
آرایه: تلمیح به سوره ی حمد و قل هو الله . . .
ترکیب اضافی: کارشان
نهاد: الله، کارشان

« خوشا آنان که دایم در نمازند                            بهشت جاودان بازارشان بی »
معنی: خوش به حال کسانی که همیشه در حال نماز هستند، کسانی که بهشت جاودان بازار آنهاست.
تعداد جمله: ۳ جمله (۲ فعل مخفف شده و یک صوت) خوشا (خوش به حال آنها باشد) آنان که دائم در نماز هستند و بهشت جاودان بازارشان بود.
نهاد: آنان، بهشت
ترکیب وصفی: بهشت جاودان                          ترکیب اضافی: بازارشان

شاعر: بابا طاهر                          قالب: دوبیتی
« خداوندا به فریاد دلم رس                             کس بی کس تویی من مانده بی کس »
معنی: پروردگارا به فریاد دل من برس، زیرا تو یار کسانی هستی که یاوری ندارند و من تنها مانده ام.
تعداد جمله: ۴ جمله (۱ منادا، ۲ فعل و ۱ فعل مخفف شده) خداوندا (منادا) به فریاد دلم برس. کس بی کس تو هستی، من بی کس مانده ام.
ترکیب وصفی: کس بی کس
نهاد: تو (مصراع اول) . تو/ من (مصراع دوم)

« همه گویند طاهر کس نداره                           خدا یار منه چه حاجت کس »
معنی: همه می گویند: طاهر(شاعر) تنهاست و یاری ندارد و من هم می گویم: خدا یار من است و من به کسی نیاز ندارم.
تعداد جمله: ۴ جمله (۲ فعل، ۱ فعل مخفف و ۱ فعل حذف شده) همه گویند طاهر کس نداره، خدا یار من (است) چه حاجت کس (است)
نهاد: همه/ طاهر (مصراع اول) . خدا (مصراع دوم)
مفعول: کس/ چه حاجت
شاعر: بابا طاهر                   قالب: دوبیتی
« ای نام تو روییده به گلدان لبم                     در مرحمت تو غوطه ور روز و شبم »
معنی: ای خدایی که نام تو همیشه بر لبان من است و من در دریای لطف و مهربانی تو همیشه شناور هستم.
واژه: مرحمت: لطف و مهربانی                      غوطه ور: شناور
تعداد جمله: ۳ جمله (۱ منادای محذوف، ۱ فعل و ۱ فعل مخفف) ای (خدایی که) نام تو به گلدان لبم روییده است، در مرحمت تو روز و ب غوطه ور هستم.
آرایه: ۲ تشبیه ۱٫ تشبیه لب به گلدان                 ۲٫ تشبیه لطف و مهربانی خداوند به دریا            تضاد: روز و شب
ترکیب اضافی: گلدان لب/ لبم/ شبم
فعل ماضی: روییده (روییده است)                         نهاد: نام تو
« در خاک طلب، بذر دعا کاشته ام                          باران اجابت تو را می طلبم »

معنی: دعا را مانند دانه ای در خاک طلب تو کاشته ام و به امید بارش باران اجابت تو هستم.
واژه: طلب: خواستن، خواهش            اجابت: جواب دادن، پاسخ دادن
تعداد جمله: ۲ جمله (۲ فعل) در خاک طلب بذر دعا کاشته ام و باران اجابت تو را می طلبم.
آرایه: ۳ تشبیه: تشبیه طلب به خاک، دعا به بذر و اجابت به باران        تناسب: بین کلمه های خاک، بذر و باران
مفعول: بذر دعا، باران اجابت تو
نهاد: در هر دو مصراع “من ” محذوف است.
ترکیب اضافی: خاک طلب/ بذر دعا/ باران اجابت/ اجابت تو/ نام تو
شاعر: سید حسن حسینی              قالب شعر: رباعی

« اگر آن سبز قامت رو نماید                 در باغ خدا را می گشاید »

معنی: اگر آن کسی که قامت سبزی دارد (امام زمان عج . . .) به سوی ما بیاید، در باغ خداوند (بهشت) را به روی ما باز می کند.
واژه: قامت: قد و بالا                      رو نماید: چهره نشان دهد.
فعل ها: نماید (مضارع). می گشاید (مضارع)
نهاد: سبز قامت
مفعول: رو (مصراع اول)        در (مصراع دوم)
تعداد جمله: ۲ جمله (۲ فعل) اگر آن سبز قامت رو نماید، در باغ خدا را می گشاید.

آرایه: تلمیح به ظهور امام زمان (عج الله)
ترکیب اضافی: در باغ/ باغ خدا
« تنم را فرش کردم تا بتازد                        دلم را نذر کردم تا بیاید »

معنی: تن خودم را مانند فرشی پهن کردم تا تاخت و تاز کند و حتی دلم را نذرش کردم تا بیاید.
واژه: نذر: شرط و پیمان، آنچه شخص بر خود واجب گرداند که در راه خدا بدهد یا به جا بیاورد.
تعداد جمله: ۴ جمله (۴ فعل) تنم را فرش کردم تا بتازد، دلم را نذر کردم تا بیاید.
آرایه: فرش کردن تن و نذر کردن دل کنایه از آماده و مهیا شدن است.                   تشبیه: تن به فرش
ترکیب اضافی: تنم/ دلم
فعل: کردم (ماضی). بتازد (مضارع). کردم (ماضی). بیاید (مضارع)
مفعول: تنم (مصراع اول)            دلم (مصراع دوم)
شاعر: مصطفی علی پور                      قالب شعر: دو بیتی
بیشتر بدانیم . . .
راه تشخیص رباعی و دوبیتی: رباعی یعنی شعری که از چهار مصراع درست شده باشد و دوبیتی یعنی شعری که از دو بیت تشکیل شده است وهر دو نوع شعر از لحاظ قافیه و نحوه ی قرار گرفتن آن یکسان هست و از لحاظ ظاهر هیچ فرقی ندارند و تنها فرقی که وجود دارد یکی وزن هست که  رباعی وزن خاصی دارد یعنی بر وزن ( لا حول ولا قوه الا بالله ) و از نظر وزن عروضی ( مفعولُ مفاعلن مفاعیلن فع) یا با ختلاف جزئی در وزن .

اسم صوت: اسم صوت اسم مرکبی است که از صداهای طبیعی گرفته شده است . و بیان کننده صدای خاص انسان یا حیوان و یا به هم خوردن اشیا و . . . است .

مانند : قاه قاه ، قار قار ، کیش کیش ، میو میو ، بع بع ، واق واق ، جیک جیک ، تیک تاک ، شالاپ شولوپ ، ترق و توروق .

منبع : http://6dabestani.mihanblog.com/

معنی و توضیحات شعر «نیایش» فارسی ششم

قالب شعر: مثنوی

«خدایا جهان پادشاهی توراست                      ز ما خدمت آید خدایی توراست»   ۴ جمله

معنی: خداوندا پادشاهی جهان از آن توست، خداوندی برای تو است و ما باید بندگی و خدمت تو را به جا آوریم.
نهاد: پادشاهی جهان/ خدمت/ خدایی
متمم: تو/ ما
حرف اضافه: را / از
آرایه: تلمیح به آیه قرآن و لله ملک السماوات و الارض (پادشاهی زمین و آسمان از آن خدا است) و تضاد (خدایی و خدمت)

«پناه بلندی و پستی تویی (هستی)                    همه نیستند آنچه هستی تویی (هستی) »   ۴ جمله

معنی: نگهبان و محافظ آسمان بلند و زمین پست تو هستی، همه ی موجودات فانی هستند و آنچه می ماند فقط تویی.
ترکیب اضافی: پناه بلندی؛ پناه پستی
نهاد: تو(مصراع اول)/ همه(مصراع دوم)/ تو (مصراع دوم)
آرایه: تلمیح و تضاد

«همه آفریدست بالا و پست                   توی (هستی) آفریننده ی هرچه هست» ۳ جمله

معنی: خداوند خالق آسمان بلند و زمین هموار است، خداوندا تو خالق هرچه وجود دارد هستی.
نهاد: بالا و پست/ تو
آرایه: تلمیح و تضاد

«خرد را تو روشن بصر کرده ای                چراغ هدایت تو بر کرده ای» ۲ جمله

معنی: چشمان عقل و خرد را تو بینا کرده ای و هدایت را مانند چراغ روشنی به پا کرده ای
نهاد: تو (در مصراع اول و دوم)
مفعول: خرد، چراغ هدایت
آرایه: تشبیه هدایت به چراغ و تشخیص (شاعر خرد را جانداری فرض کرده که چشم دارد.) و تناسب (روشن، بصر، چراغ)

«جهانی بدین خوبی آراستی                   برون زان که یاریگری خواستی» ۲ جمله

معنی: جهان را به این زیبایی آراسته کرده ای بدون آنکه از کسی یاری و کمک بگیری.
مفعول: جهانی/ یاریگری
قید: بدین/ خوبی
نهاد: تو (در هر دو مصراع)
آرایه: تلمیح

«خداوند مایی (هستی) و ما بنده ایم                            به نیروی تو یک به یک زنده ایم» ۳ جمله

معنی: تو خداوند ما هستی  ما بنده ی شما هستیم و به نیروی تو یک به یک زنده هستیم.
نهاد: تو/ ما / یک به یک

«رهی پیشم آور که فرجام کار                    تو خشنود باشی و ما رستگار(باشیم)» ۳ جمله

معنی: (خداوندا) راهی را مقابل ما قرار بده که در پایان کارمان به رستگاری و خوشبختی برسیم و تو نیز از ما راضی و خشنود باشی.
قید: فرجام کار
مفعول: رهی
نهاد: تو/ تو / من

معنی و توضیحات حکایت «درخت علم» فارسی ششم

شیخ خندید و بگفتش ای سلیم (منادا)                                 این درخت علم باشد ای علیم (منادا)    تعداد جمله: ۵ تا

معنی: شیخ به او خندید و گفت: ای انسان ساده دل (احمق) این درختی که گفتم درخت علم و دانش است.
واژه: شیخ: پیرمرد، مرد بزرگوار، عالم
سلیم: سالم، بی عیب، کنایه از آدم ساده لوح و نادان
علیم: دانا، آگاه
آرایه: تشبیه علم و دانش به درخت

 
تو به صورت رفته ای ای بی خبر (منادا)                              زان ز شاخ معنی ای بی بار و بر (هستی)   تعداد جمله: ۳ تا

معنی: ای انسان بی خبر، تو فقط به ظاهر کلام من توجه کرده ای به همین خاطر از شاخه ی معنی، بهره ای نبرده ای.
واژه: صورت: ظاهر
معنی: باطن
بار و بر: میوه و ثمر
آرایه: تشبیه معنی و باطن کلام به شاخه و تضاد یا طباق بین کلمه های صورت و معنی

گه درختش نام شد گاه آفتاب (نام شد)                              گاه بحرش نام شد، گاهی سحاب (نام شد)   تعداد جمله: ۴ تا

معنی: علم و دانش را گاهی به درخت، آفتاب، دریا و ابر تشبیه می کنند و به این نام ها می خوانند.
واژه ها: بحر: دریا
سحاب: ابر

آرایه: تناسب بین کلمه های درخت، آفتاب، بحر و سحاب
تشبیه پوشیده و پنهان علم و دانش به درخت، آفتاب، بحر و سحاب

آن یکی کش صد هزار آثار خاست                                     کم ترین آثار او عمر بقاست   تعداد جمله: ۲ تا

معنی: آن علم و دانشی که صد هزار اثر و سود دارد و کم ترین اثرش عمر جاودانه است.
واژه: کش: که از آن
خاست: برخاست، بلند شد.
بقا: جاودانی
صدهزار: عدد فراوانی و کثرت

آرایه: تضاد یا طباق بین کلمه های صدهزار و کم ترین
نهاد: صدهزار آثار، کم ترین آثار

با سپاس ویژه از : http://6dabestani.mihanblog.com/

واشکافی درس « راز زندگی »کلاس ششم

قالب شعر: شعر نو (نیمایی)
مفهوم اخلاقی شعر: زندگی یعنی شکفتن و شادابی. نه غم و غصه خوردن و گوشه گیر بودن.
«غنچه با دل گرفته گفت:
زندگی
لب ز خنده بستن است
گوشه ای درون خود نشستن است.»
معنی: غنچه با دل غمگین (به گل) گفت: زندگی یعنی لب را از خنده ببندی و به دور از همه گوشه ای بنشینی و با خودت خلوت کنی.
آرایه ها: تشخیص و کنایه
«گل به خنده گفت:
زندگی شکفتن است
با زبان سبز راز گفتن است.»
معنی: اما گل با خنده (به غنچه) گفت: زندگی شکوفا شدن است و این که با زبان سبز، رازهایی را بیان کنی.
آرایه ها: تشخیص، تناسب
«گفت و گوی غنچه و گل از درون باغچه
باز هم به گوش می رسد
تو چه فکر می کنی؟
راستی کدام یک درست گفته اند؟»
معنی: گفت و گوی غنچه و گل از درون باغچه به گوش می رسد. تو چه فکر می کنی؟ واقعا کدام یک حرف درستی زده اند؟
آرایه: تشخیص
«من که فکر می کنم
گل به راز زندگی اشاره کرده است
هرچه باشد او گل است
گل، یکی دو پیرهن
بیشتر ز غنچه پاره کرده است»
معنی: من فکر می کنم گل به راز و حقیقت زندگی اشاره کرده است زیرا هرچه باشد او گل است و نسبت به غنچه سن بیشتر و تجربه ی بیشتری دارد.کی دو پیرهن بیشتر پاره کردن کنایه از با تجربه بودن است و یک ضرب المثل هم است.
آرایه ها: کنایه ، ضرب المثل و تشخیص

 منبع :http://6dabestani.mihanblog.com/