درس چهاردهم مطالعات ششم دبستان :گذراندن اوقات فراغت

– اوقات فراغت را تعریف کنید.
انسان ها اغلب اوقات خود را برای انجام کار یا تحصیل یا وظایف و تکالیفی که
بر عهده دارند ، صرف می کنند. بهاوقاتی که فرد از این امور فارغ یا آسوده
است « اوقات فراغت » می گویند.

2- منظور از فراغت چه زمانی است ؟
فراغت زمانی است که پس از انجام کار یا تکلیف درسی ، فرصت پیدا می کنیم تا
به فعالیت های دلخواه خودمان مانند کارهای هنری ، ورزش ف بازی و سرگرمی های
مفید یا آموختن مهارت های مختلف بپردازیم.

3- برای دانش آموزان چه زمان هایی فرصت خوبی برای انجام فعالیت های دلخواه
است ؟روزهای تعطیل و ایام تعطیلات تابستان

 
4- چند نمونه از کارهایی که در اوقات فراغت به تنهایی می توانید انجام دهید
، مثال بزنید.

بعضی از کارها مانند مطالعه یا حل کردن جدول ، ساختن کاردستی ، پرورش
حیوانات یا جمع آوری مجموعه های سنگ ، تمبر و نظایر آن را ممکن است به
تنهایی انجام دهیم.

5- چند نمونه از کارهایی که در اوقات فراغت می توان به طور گروهی برای آن
ها برنامه ریزی کرد ، مثال بزنید.

رفتن به سفرهای زیارتی یا دیدار اقوام یا رفتن به گردشگاه ها با خانواده و
دوستان

6- منظور از در نظر گرفتن شرایط و امکانات برای پر کردن اوقات فراغت چیست ؟

ممکن است در محلّ زندگی ما برخی از امکانات وجود نداشته باشد یا پول کافی
برای دسترسی به آن ها نداشته باشیم. در این صورت از روش هایی با امکانات و
هزینه ی کم تر استفاده می کنیم.

7- چند نمونه از شیوه های گذران اوقات فراغت در گذشته را نام ببرید.

شرکت در مراسم و جشن ها ، شرکت در مراسم زور آزمایی و تیراندازی ف مجالس
نقّالی و بازی های گروهی

 
8- چند بازی قدیمی را که از گذشته تا کنون ر بیش تر نواحی ایران رایج بوده
اند ، نام ببرید.
د
قایم باشک ( قایم موشک) ، نون بیار کباب ببر ، عمو زنجیر باف ، الک و دولک
، بادبادک بازی و طناب بازی

9- مکان های عمومی گذران اوقات فراغت را نام ببرید.

کتاب خانه های عمومی ، کتباخانه های مدارس ، سالن های تئاتر و سینما ف
نمایشگاه ها بوستان ها ( پارک ها) ، مجموعه های شهر بازی ، ارودگاه ها ،
مجتمع های فرهنگی – هنری ، باشگاه ها و سالن های ورزشی ، موزه ها (گنجینه
ها ) ، فرهنگ سراها ، نگارخانه ها ، مساجد ( پایگاه های مقاومت بسیج ) ،
کتابخانه ی مساجد ، کلاس های آموزشی ، کانون های فرهنگی – هنری )

10- چرا وظیفه داریم از مکان های عمومی گذران اوقات فراغت حفاظت کنیم ؟

زیرا این مکان ها متعلّق به همه ی مردم هستند.

11- برخی از مؤسسات و سازمان هایی را که در امور اوقات فراغت فعالیت می
کنند ، نام ببرید.

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ، سازمان دانش آموزی ، سازمان فرهنگی
هنری شهرداری ، سازمانتربیت بدنی ، سازمان آموزش فنی و حرفه ای ، وزارت
فرهنگ و ارشاد اسلامی

12- هنگام حضور در ورزشگاه ها چه آداب و مقرراتی را باید رعایت کنیم ؟

برای تهیه بلیت ، نوبت را رعایت کنیم.

از مسخره کردن یک تیم یا هواداران آن خودداری کنیم و فقط تیم مورد علاقه
مان را تشویق کنیم.

از اموال عمومی حافظت کنیم.

با نظم و آرامش به سالن ها وارد یا از آن ها خارج شویم.

با انتظامات یا کارکنان ورزشگاه همکاری کنیم.

13- به هنگام استفاده از بوستان ها ( پارک ها ) چه مقرّراتی را باید رعایت
کنیم ؟

روی چمن ها راه نرویم و فقط از پیاده روها استفاده کنیم.

گل ها را نچنیم.

زباله ها را در سطل های مخصوص بریزیم.

14- در گذشته بچه ها بیش تر بازی های … گروهی … انجام می دادند.

15- بازی های بچه ها در گذشته اغلب جنبه های … حرکتی … یا … قدرتی
… داشتند.

16- امروزه بازی های … رایانه ای … در بین بچه ها رواج پیدا کرده است.

17- برای استفاده ی بهتر و مفید تر از اوقات فراغت باید … برنامه ریزی
… مناسب داشته باشیم.

18- برای پر کردن اوقات فراغت علاوه بر علاقمندی های خودمان … شرایط …
و … امکانات … را هم باید در نظر بگیریم.

 

فعالیت  ( 4)

گفت و گو کنید : به نظر شما استفاده ی زیاد از بازی های رایانه ای ممکن است
چه ضرر هایی داشته باشد ؟

از جمله ضررهای استفاده ی زیاد از بازی های رایانه ای :

– نداشتن فرصت برای انجام متعادل دیگر فعّالیت های زندگی

– از دست رفتن فرصت بودن در کنار خانواده و لذّت بردن از گفت و گو با آنها

– پرخاشگری به علّت آموزش خشونت در برخی از بازی  ها

– مشکلات جسمانی از جمله ضعف بینایی

– ضعف درسی و …

فعالیت ( 9)                               صفحه ی 76

به وطور گروهی کاربرگه ی شماره 18 کتاب کار را درباره ی آداب و مقرّرات برخی
مکان های عمومی گذران اوقات فراغت ، تکمیل کنید.

 

کاربرگه ی شماره ی 18

مقرّرات مکان های گذران اوقات فراغت

به طور گروهی هم فکری کنید و چند مورد از مقرّرات استفاده از این مکان ها را
بنویسید.

 

کتابخانه ها و کانون های فرهنگی – هنری

·         سکوت را رعایت کنیم.

·         در این مکان ها آشغال نریزیم.

·         کتاب ها و وسایل را بدون اجازه برنداریم.

·         کتاب های امانت گرفته شده را در موعد مقرّر به کتابخانه بازگردانیم.

·         از اموال عمومی حفاظت کنیم.

    

سالن های تئاتر و نمایش و سینما

·         برای تهیه بلیت ، نوبت را درصف رعایت کنیم.

·         با نظم و آرامش به سالن ها وارد یا از آنها خارج شویم.

·         از خوردن تخمه و پسته خوددداری کنیم.

·         بلند حرفت نزنیم و بلند نخندیم .

·         از اموال موجود در سالن حفاظت کنیم.

    

موزه های و گنجینه ها

·         برای تهیه ی بلیط ، نوبت را رعایت کنیم.

·         با نظم و آرامش به سالن ها وارد یا از آن ها خارج شویم.

·         به آثار با ارزش موزه ها دست نزنیم.

·         از دویدن در سالن خودداری کنیم.

·         در صورت ممنوعیت ، عکس یا فیلم نگیریم.

 منبع :http://teacher1384.blogfa.com/post-565.aspx

مطلب پیشنهادی

پاورپوینت آموزش درس پنجم ، کتاب مطالعات اجتماعی پایه ششم ابتدایی ( عوامل موثّر در کشاورزی )

پاورپوینت آموزش درس پنجم ، کتاب مطالعات اجتماعی پایه ششم ابتدایی ( عوامل موثّر در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *