روش پوشه کار
«برای مقاصد سنجش، یک کارپوشه مجموعه¬ی محدودی از کارهای دانش¬آموز است که به منظور معرفی بهترین کارها یا نشان دادن رشد تحصیلی او در یک مدت معین مورد استفاده قرار می¬گیرد. کار پوشه شامل مجموعه¬ای از همه¬ی کارهای دانش آموز نیست بلکه به کارهایی که بهتر از بقیه، هدف کار پوشه را برآورده می¬سازد و عملکرد فراگیر را نشان می¬دهد محدود می¬شود. موادی که در پوشه کار قرار می¬گیرد به طور دقیق و به طور عمدی به گونه¬ای انتخاب می¬شود که مجموعه¬ی کارهای انتخابی در کل، هدف مورد نظر را تحقق بخشند».
اهداف پوشه کار
- ارایه بهترین کارها (فرآورده¬ها)
مجموعه¬ای از بهترین کارهای انجام شده یا فرآورده¬های نهایی یادگیرنـده که سـنجش فراگیر بر اساس آن توانایی¬ها انجام می-گیرد. مانند کارپوشه هنر، نوشتن،کارپوشه ریاضی.
- نشان دادن رشد تحصیلی یادگیرنده (فرآیندها)
برای نشان دادن رشد تحصیلی و پیشرفت یادگیری دانش¬آموز مورد استفاده قرار می¬گیرد و تنها بر تولید نهایی تاکید نمی¬کند. مـدارک مربـوط به پیشرفت دانش¬آموز مرحله به مرحله در پوشه کار او گذاشته می¬شود تا و بـرای هدایت یادگـیری و تفکر جدید مورد استفاده قرار گیرد. مانند پیش نویس اولیه یک انشا، مراحل تفکر، چگونگی بازبینی و اصلاح آن.
چگونگی استفاده از پوشه کار
شما می¬توانید با توجـه به هدف خود از سنجش پرونده¬ای یکی از این شیوه¬ها را انتخاب نمایید.
– برای هر موضوع درسی یک پوشه مجزا تهیه کنید.
– برای تمام موضوعات درسی یک پوشه واحد تهیه کنید.
– پوشه را به صورت انفرادی یا گروهی یا ترکیب این دو (هم انفرادی هم گروهی) تهیه کنید.
– پوشه کار را به دو صورت اصلی (رسمی) و فرعی (غیر رسمی) می¬توانید تهیه کنید.
– نگهـداری پوشـه کـار در مدرسه توسط معلم یا توسط دانش¬آموز صورت می¬گیرد.
– ارزیابی توسط معلم، دانش¬آموز یا با مشارکت همدیگر انجام می¬گیرد.
– پوشـه¬ کار جـهت گـزارش به اولیا در جلسات اولیا و مربیان استفاده می¬شود.
ساماندهی پوشه کار
ö شکل ظاهری پوشه کار توسط دانش¬آموزان با مشارکت همدیگر، معلم و یا والدین تعیین می¬گردد.
ö شکل ظاهـری پوشه کار می¬تواند به صورت یک پوشه با فایل¬های مجزا (کاور A4) باشد.
ö هر پوشه فهرست محتوایی داشته باشد و محتویات بر اساس این فهرست ردیف¬بندی شود.
ö محتویات پوشه در فهرست با ذکر تاریخ و موضوع مشخص می¬شود در صورتی که نمونه انتخابی نمی¬تواند در پوشه نگهداری شود نتیجه ارزیابی در مقابل مشخصات اثر در فهرست محتوا ثبت می¬گردد این نوع نمونه¬ها را می¬توان در نمایشگاه یا تابلوهای موجود در کلاس یا مدرسه جا داد.
شیوه های انتخاب محتوا
با شیوه¬های مختلف می¬توانید مرحله انتخاب محتوا را انجام دهید.
ì کارهای تکمیل شده یا نیمه تمام با ذکر تاریخ یا هر دو
ì انتخاب توسط معلم یا انتخاب توسط دانش¬آموز یا با مشارکت هر دو (موقـع انتخاب نمونه توسط دانش¬آموز از وی خواسته می-شود تا علت انتخاب، تاریخ اجرای کار را در گوشه¬ای ثبت نماید).
ì در گروه با نظر اعضای گروه و با راهنمایی معلم صورت گیرد.
محتوای پوشه کار
¡ تکالیف انفرادی مدرسه، تکالیف گروهی و خودآزمایی¬ها و مسایل
¡ گزارش علمـی، یادداشـت¬های کلاسی یا خارج ازکلاس دانش¬آموزی
¡ پروژه¬های گروهی خارج از مدرسه و گزارش مصاحبه¬ها
¡ ثبت پرسـش¬ها و اظـهار نظرها در رفتارهای قابل توجه دانش¬آموز
¡ یادداشت¬ها، فهرست¬های ارزشیابی معلم از دانش¬آموزان یا گروه¬های دانش¬آموزی (چک لیست¬ها)
¡ خلاصه¬ی داستان، فیلم، بازدید و نمونه کارهای هنری حاصل از کارهای پروژه¬ای
¡ دلایل حاکی از کاربرد آموخته¬ها در زندگی روزمره
¡ کارهای ابتدایی از طراحی تحقیق تا مواردی که حاصل تحقیق را به صورت فرآیندی نشان می¬دهند.
شیوه ارزیابی پوشه کار
شما باید تصمیم بگیرید که چه روشی را برای ارزشیابی از پوشه به کار خواهید گرفت.
از پوشه به عنوان ابزاری برای راهنمایی والدین دانش¬آموز در مشاهده¬ی رشد و پیشرفت تحصیلی استفاده کنید.
به هرجزیی که در پوشه قرارداده می¬شود نمره یا امتیاز داده می¬شود.
یک نمره به کل پوشه داده می¬شود. این نمره بر اساس معیارهایی که از پیش توسط معلم و دانش¬آموز تعیین شده است خواهد بود.
با ارایه بازخورد توصیفی به هر یک از فعالیت¬ها، عملکردها، تکالیف و… از پوشه کار به عنوان ابزاری جهت اصلاح عملکرد و ارتقای کیـفیت و بهبـود امر یادگیری دانش¬آموزان استفاده می¬شود.
ارزیابی پوشه کار
ارزیابی بر اسـاس پوشـه¬ی کـار به معلم این آرامش خاطر را می¬دهد که هر زمان که در قضـاوت دچـار شک وتردید شود می¬تواند با مراجعه به پوشه در مورد قضاوتی که می¬کند اطمینان حاصل کند برای ارزیابی پوشه کار باید ملاک¬ها و معیارهای مشخصی را در نظر بگیرد و بر اساس این معیارها ارزشیابی را انجام داده و بازخوردهای لازم را جهت بهبود کار دانش¬آموز ارایه دهد.
درمورد ملاک¬های زیر تأمل کنید هرمعیاری که از قلم افتاده شما اضافه نمایید.
1) دقت در کار 2) نظم در کار و نظافت ظاهری
3) خلاقیت و نوآوری 4) حوصله، صبر و پشت¬کار
5) کاربرد آموخته¬ها 6)کنجکاوی و پرسش¬گری
7) شواهدی حاکی از پیشرفت دانش¬آموز
8) توانایی برقراری ارتباط 9) توانایی حل مسئله
10) توانایی طرح مسئله 11) توانایی کار گروهی
ملاک یا معیار چیست: در بحث ارزشیابی وسنجش عملکرد فراگیران ملاک و معیار در واقع شامل جنبه¬ها و ابعادی از عملکرد فراگیران می¬باشد که یادگیری این جنبه¬ها و آموختن این محورهای عملکردی از نظر اهداف یادگیری آموزش دارای اهمیّت می-باشد و ملاک مشخص می¬کند که چه چیزی دارای اهمیّت است.
مراحل کار ارزیابی بعداز تعیین ملاک ارزیابی
الف) ارایه تعریف مشخص: برای هریک از ملاک¬ها یا معیارهای خود باید تعریـف معین و مشخصی در نـظر داشته باشید ملاک-های شما باید شفاف و دقیقاًً مشخص باشد.
ب) مشخص کردن روش ارزیابی: از جمله روش¬های ارزیابی پوشه کار استفـاده از فهرسـت وارسی و مقیاس درجه¬بندی می-باشد. این روش¬ها به شما کمک می¬کند تا مشخص نمایید که دانش¬آموز در چه سطحی توانسته از عهده¬ی انجام تکالیف یا پروژه¬ی محوله برآید یا میزان آگاهی او در باره یک مفهوم چه اندازه است یا این که عملکردهای مورد انتظار در رفتار و عملکرد او وجود دارد یا نه (روش¬های سنجش مشاهده¬ای).
ج) مشخص کردن نشانگرهای هر ملاک: نشانگرها، عملکردهای مورد انتظار شما از دانش¬آموزان می¬باشد. ما براساس ملاک-ها و نشانگرهای تعیین شده، شواهد موجود در پوشه کار دانش¬آموزان را بررسی و مورد قضاوت قرار می¬دهیم. در این مرحله مشخص می¬شود که دانش¬آموز در چه سطحی قراردارد. شما باید عملکرد مورد نظر در هر یک از سطوح مقیاس را به طور واضح و قابل مشاهده تعریف کنید تا بتوانید میزان تحقق آن را در عملکرد دانش¬آموز تعیین نمایید.
چه چیزهایی را باید در پوشه نگهداری کرد:
1- تکالیف انفرادی مدرسه
2- برگه امتحانی
3- تکالیف گروهی مدرسه
4- گزارش های علمی
5- یادداشت های کلاسی یا خارج کلاسی دانش آموز
6- ثبت پرسش ها و اظهارنظرها در رفتارهای قابل توجه
7- گزارش مصاحبه ای فراگیر با افراد مختلف
8- خلاصه داتسان یا فیلم یا بازدید
9- نمونه کارهای هنری و…
سعی شود کارهای ناتمام با ذکر تاریخ در پوشه گذاشته شود و کارهای تکمیل شده در پوشه نگهداری شود.
بهترین کار هر دانش آموز در پوشه گذاشته شود. معلم و دانش آموز در انتخاب مواردی که در پوشه گذاشته شود با یکدیگر مشورت کنند.
معیارهایی برای ارزشیابی پوشه ای:
برای آنکه بتوان یک پوشه کار را ارزیابی کرد باید معیارهایی داشت که می توان به مواردزیر اشاره کرد.
1- دقت در کار
2- نظم کار و نظافت ظاهری
3- خلاقیّت و نوآوری
4- کنجکاوی و پرسش گری
5- پشتکار و صبر و حوصله
6- کاربرد آموخته ها
7- تصحیح اشتباهات
8- توانایی استفاده از ابزار
9- توانایی برقراری ارتباط
10- توانایی حل مسئله
11- توانایی طرح مسئله
12- توانایی کار گروهی و….
از نتایج ارزشیابی پوشه ها چگونه استفاده کنیم
1- به دانش آموز امکان داده میشود پوشه ی خود را با معلم مرور کند و مواردی را که می تواند اصلاح کند بگوید.
2- به دانش آموز امکان داده میشود که محتویات پوشه را با دانش آموز دیگر مرور کند
3- به دانش آموز امکان داده میشود که محتویات پوشه را با گروه خود مرور کند.
4- به دانش آموز امکان داده میشود که محتویات پوشه را با والدین مرور کند.
5-به معلم این امکان را می دهد که پوشه فراگیران را مرور کند و مواردی که به کمک نیاز دارند تعیین کند.
محصولات مرتبط | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|